B-vitamin – testünk üzemanyaga

Mi hajtja a test motorját? Mi szállítja a szükséges energiát az izmokba, az agyba, az idegekbe?
B-vitamin – testünk üzemanyaga

Természetesen a táplálék, pontosabban bennük lévő a tápanyagok, a vitaminok, a nyomelemek. Ezért a kiegyensúlyozott táplálkozás rendkívül fontos. Cikkünkben a B-vitaminok fontosságát emeljük ki, mivel velük működünk úgy, mint a teletankolt gépkocsi, ők pörgetik csúcsra a járgányt, hajtják a motorunkat.

A legfontosabb B-vitaminok:

B1-vitamin (tiamin): segíti a testet abban, hogy energiát nyerjen szénhidrátokból, amelyek többek között a burgonyában és a rizsben találhatók. Érdekesség, hogy épp Dél-kelet Ázsiában, ahol annyi rizst esznek, tipikus betegség a B1-vitaminhiány, mivel ők hántolt fehér rizst fogyasztanak és a B1 épp az ezüst héjban van. A tiamin a szénhidrát-anyagcserében is segít. Ezenkívül részt vesz például a vérképzésben és az emésztésben.

B2-vitamin (riboflavin): támogatja a testet az energiatermelésben. Az elfogyasztott szénhidrátokból, zsírokból és fehérjékből bontja le a szervezet. A B2-vitamin fontos a vörösvértestek képződése és a máj méregtelenítő funkciója szempontjából is. Tejtermékekben, mogyorófélékben található. Hiányának jele: a száj- és körömágyrepedés.

B3-vitamin (niacin): szintén hozzájárul a zsírok, szénhidrátok vagy fehérjék energiatermeléséhez. Ezenkívül részt vesz a dezoxiribonukleinsav (DNS) felépítésében, osztódásában és helyreállításában - hordozza a genetikai információkat.

B5-vitamin (pantoténsav): feladata a fehérjék, szénhidrátok és zsírok lebontásának és felhalmozódásának támogatása. Ezenkívül a B5 hozzájárul a normális mentális teljesítményhez.

B6-vitamin (piridoxin): a B12-vitaminnal és a folsavval együtt szabályozza a szervezet homociszteinszintjét. A szívnek, a májnak és az agynak is szüksége van rá. Ezenkívül piridoxinra van szükség ahhoz, hogy hírvivő anyagok képződjenek az idegekben. Néhány gyógyszer megnehezíti a felszívódást. A máj, az élesztő, a halak, kukorica, szója és a tejtermékek tartalmazzák.

B7-vitamin (biotin): a szervezet szépségvitaminja. Segíti a szervezetet például a fehérje és a zsír anyagcseréjében. Ezenkívül a B7-vitamin elősegíti az új hajgyökerek és a körömágyak kialakulását, hozzájárul a bőr szépségéhez. Mogyorófélékben, élesztőben és a tojássárgájában található.

B9-vitamin (folsav): részt vesz például a növekedési folyamatokban és a sejtek osztódásában. A terhesség tervezésekor és a várandósság alatt nélkülözhetetlen. Szerepet játszik a vérképzésben és a homociszteinszint csökkentésében is. Zöld salátafélék és a legtöbb zöldség tartalmazza.

B12-vitamin (kobalamin): fontos például a sejtosztódás, a vérképzés és az idegműködés szempontjából. Legtöbb állati tápanyag tartalmazza: a húst, a tojás és a tejtermékek.

Ismerve a B-vitaminok számos együttes hatását, nem meglepő, hogy az elégtelen táplálkozás hiánytünetek sokaságához vezethet. Például a B12-vitamin hiánya olyan tünetekhez vezethet, mint fáradtság, fáradtság, gyenge koncentráció vagy sápadt bőr. Ezért ha gyengének, erőtlennek érzi magát, forduljon a B-vitamin tartalmú tápanyagok felé, szedje étrend-kiegészítő formájában, de végszükség esetén injekció formájában is elérhető orvosi rendelvényre.

Szerző: Galambos Dániel

Kapcsolódó cikkek

Mit érdemes ropogtatni? Íme, a legérdekesebb tények a magvakról

Mit érdemes ropogtatni? Íme, a legérdekesebb tények a magvakról

Tudtad például, hogy az egyik nagy kedvencünk nem is tartozik a magvak közé?

Tippek az edzés újrakezdéséhez

Így kezdd újra az edzést egy hosszabb kihagyás után

Tippeket adunk, hogy mit tegyél, ha kicsit leeresztettél az elmúlt időszakban, de újra belevágnál valamilyen testedzésbe.

Télen kevesebb banán = jobb alvás

Télen kevesebb banán = jobb alvás

Tényleg kevesebb banánt kell ennünk ahhoz, hogy télen jobban tudjunk aludni?